P(r)et... - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Corry en Jeroen - WaarBenJij.nu P(r)et... - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Corry en Jeroen - WaarBenJij.nu

P(r)et...

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Corry en Jeroen

26 Januari 2009 | Nieuw Zeeland, Taupo

Hoi allemaal,

Nieuw-Zeeland. Wat zal ik erover zeggen? We zijn er nu een week en ik ervaar het een beetje als een groot pretpark. De organisatie waarmee we reizen doet er gezellig aan mee hoor, en wij dan ook maar ;-) maar het is toch heel anders dan Australie. Daar ga je naar een rots, je loopt er wat om of overheen en je maakt wat foto's en dat is leuk. Hier pimpen ze zo'n rots of waterval op met een bungy jump, een jetboat, een skydive, of andere snelle actieactiviteiten.
De start van onze reis begon ook wat mieperig, met regen, we werden niet opgehaald, een gigagroep van 40 mensen in een gigabus, (gemiddelde leeftijd 22 jaar), we waren als laatste in het hostel dus konden we niet bij elkaar op de kamer (ik had uiteindelijk helemaal geen kamer ;-)) ze waren ons vergeten met de barbecue, en zo nog wat van die kleine irritaties die dan ineens erg groot worden... Maar goed, dan belt ineens mijn vriendinnetje en kan ik alles heerlijk even spuien en dan ziet de wereld er weer veel zonniger uit :D
De wereld ziet er hier trouwens ook erg zonnig uit. Het is elke dag stralend mooi weer, warm, korte broek en hemdje, maar enorm insmeren want die zon prikt en steekt op je huid! Je verbrandt hier in 10 minuten!
En zoals gezegd doen we toch wel lekker mee met die activiteiten hoor:D We hebben een boottocht gemaakt in een baai met 144 eilanden, die ze hier heel creatief the Bay of Islands hebben genoemd ;-) Als je geluk hebt, en dat hadden we :D, springen hier tientallen dolfijnen uit het water :D Geweldig! Op onze buik op de boeg liggen, armen door de reling en dan 'bowride' zo'n beest heerlijk een halve meter onder ons met ons mee:D Gaaf!!
De Maoricultuur leeft hier enorm. Erg verschillend van de aboriginals in Australie. We zijn een avond naar een Maoridorp geweest, met een show met dans, zang, oude gebruiken en een traditionele maaltijd, een hanghi (de mannen bereiden alle gerechten in een grote put met hete stenen). Eerst leek het een beetje poppenkast moet ik toegeven, omdat de klanken en de gebaren (gillen, uitpuilende ogen, tong uitsteken) voor een westerling wat lachwekkend overkomen, maar naarmate de avond vorderde werd het vertrouwder en hebben we ontzettend genoten. De geschiedenis van de maori en de pioniers is ook veel vredelievender dan die van de aboriginals in Australie. En dat is te merken. De maoricultuur is erg geintegreerd in de maatschappij hier. Plaatsnamen klinken als Rotorua, Waitomo, Taupo, Hanu, La Reigna, dus wat lastig te onthouden als men vraagt waar we nu zijn ;-)
We hadden zelf een route uitgestippeld volgens een schema waarmee de organisatie adverteert. Het kon precies. Onderweg keken we nog eens goed... het kon dus niet... Dus veel gebel, gehannes en veel in de bus zitten, want we hebben wel al een terugvlucht geboekt die vast staat. En we willen wel veel zien:D
Nu kan ik jullie vertellen dat het heerlijk is om na een ochtend in de bus in een kajak te stappen en een eind in de oceaan te peddelen :D Zalig:D Wel hard werken (de blaren op onze handen) want op zee staat een straffe wind en waaien de golven over je bootje ;-) Lachen wel:D En dan ga je bij een strand aanleggen, en dan denk je: heerlijk strand, lekker natuur, beetje zwemmen, meldt de gids dat hij warme chocolade, cappuccino, thee en cafe latte kan maken... Nieuw Zeeland zeg ik dan maar...
And if you can't beat it, join it! Dus gaan ook wij met sluges (een soort sleetjes) van een berg af! Eerst nemen we keurig de toeristische baan, maar er is ook een intermediate en een advanced! Die moeten we toch ook proberen! Al onze botten zijn nog heel en het was erg leuk! Gewoon als kinderen met een sleetje de berg af:D Dat is ook leuk als je 47 bent:D
Maar Nieuw Zeeland heeft ook prachtige natuur. Dat zou je door al die snelle activiteiten soms gewoon vergeten. We zijn in een enorm grottenstelsel geweest (waar je ook kon abseilen, black water raften, maar ook gewoon kon wandelen ;-)) en dat was schitterend! Een heel plafond met gloeiwormen:D Gaaf! Zo krijgt 'glow in the dark' (ik heb nog een sterretje bij me ;-)) ineens een heel andere betekenis:D
In zo'n bus zitten heeft ook wel voordelen hoor:D Met een heerlijk muziekje op die prachtige natuur langs zien komen blijft geweldig genieten! En dat blijven we de komende twee weken dan ook doen:D
We houden jullie op de hoogte!

• 26 Januari 2009 - 15:56

Cor:

Die Maori's maken ook mooie sierraden. Maar dat hadden jullie waarschijnlijk al ontdekt. Van een goede vriend heb ik een hanger gekregen uit Nieuw Zeeland. Erg mooi.

• 26 Januari 2009 - 17:42

Moeder:

lekker land he dat nieuwe zeeland ,een spelletje met dolfijnen lijkt mij ook wel leuk hoor ,wij houden het hier maar op een nieuwe haring ,niet zo spannend he ,maar je kunt ook niet alles hebben.!geniet maar heel erg van de mooie tijd daar,wij kijken uit de verte wel mee.....en genieten ook wel hoor.!!!met liefs,jeroen ,je kakjes leven nog,ik heb ze vertroeteld,maar niet geknuffld,te stekelig!with love ....oma.

• 27 Januari 2009 - 00:09

Annet:

Hey,
    Goed te horen dat jullie het zo naar de zin hebben. Hier was t tot vandaag toe bloedjeheet, 41 graden op zaterdag...
    Nu regent t. Ik mag weer op zoek naar een huisje. Maar weer zien waar ik terecht kom...:-).
    Geniet verder !!
    xx

• 27 Januari 2009 - 14:11

Joost:

aha....bungyjump, jetboat, skydive?? WOW, gaaf! the place to be dus hihi;)??

N-joy!
    cheers, Joost