rondreizen - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Corry en Jeroen - WaarBenJij.nu rondreizen - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Corry en Jeroen - WaarBenJij.nu

rondreizen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Corry en Jeroen

17 Januari 2009 | Australië, Melbourne

Hoi allemaal,

Daar zijn we weer! Lijkt heel lang geleden dat we hier geweest zijn want we hebben weer enorm veel beleefd en gezien.
Eerst hebben we natuurlijk heerlijk Melbourne verkend, naar de Victoria Market geweest. Dat is een enorme overdekte markt met van alles, kleding, heel veel kleding, maar ook groente, fruit, en enorm veel souvenirs in allerlei vormen en prijsklassen, varierend van superkitschaustralie tot echt mooie kunstvoorwerpen. Maar vooral veel kitsch dus heerlijk om tussendoor te rommelen ;-) Ook leuke t-shirts gekocht want die konden er nog best wel bij in onze rugzak ;-)
Melbourne en Sydney zijn altijd een beetje in competitie over wie de grootste, mooiste en indrukwekkendste heeft. Dit geldt voor torens, bruggen, attracties en winkelcentra. Nu is Sydney echt een metropool met daarbijbehorende toeristische bezienswaardigheden. melbourne is altijd nog een beetje 'dorps'. Ik vind dat heerlijk eerlijk gezegd, en als ik moest kiezen tussen de twee steden koos ik voor Melbourne. Er hangt een heerlijke sfeer, relaxt en het is er minder hectisch dan in Sydney. Dat neemt niet weg dat de stad zijn best doet om ook de grootste, mooiste en indrukwekkendste te hebben ;-) Laatste aanwinst: een enorm reuzenrad! Geopend in november 2008 dus gloednieuw. Dat wilden we wel eens zien! En natuurlijk wilden we erin! Gaaf hoor, erg hoog, heerlijk traag dus alle tijd om je ogen uit te kijken! En maar met zijn zessen in een gondel... Heerlijk, dat Australie!
Toen hadden we weer zin om de stad uit te gaan en zijn we een paar dagen op een kampeertocht gegaan. Heerlijk weer in de natuur, lekker tutten in zo'n tentje en mopperen dat het klein, donker en koud is ;-) Wat is het leven soms leuk ;-)
De tocht ging over de beroemde Great Ocean Road, de weg langs de kust van melbourne naar Adelaide. Hele mooie uitzichten, stomdruk af en toe hier, 't leek wel Scheveningen! Hutje mutje tegen elkaar aan op het strand want hier zijn kustwachten en zwemmen op opbewaakte stranden is hier echt gevaarlijk vanwege de 'rip', een sterke stroming die je meedogenloos meetrekt naar open zee. Niet zwemmen dus bij die prachtige verlaten stukken strand. Dan maar een duik in 'Bloemendaal', want het was tenslotte 39 graden en dan wil je wel even afkoelen!
Veel koala's langs deze route, gewoon omhoog kijken en dan zie je er vanzelf wel een keer een! Leuk! Wel oppassen als je eronder staat om die prachtige close-upfoto te nemen want hij piest je zo op je kop! Wij waren erop bedacht ;-)
Op de kampeerplaats hebben we ervaren dat het niet allemaal sunshine is hier... Jeroen zijn drankjes waren gejat! Het is hier gebruikelijk dat je je spullen in een algemene koelkast zet en gewoonlijk blijft iedereen daar met zijn tengels van af. Niet altijd dus! Jeroen kwaad! Zo boos heb ik m zelden gezien. Onrecht he, dat is moeilijk te verkroppen. Maar ja, dat komt dus overal voor.
Ooit gehoord over de Twelve Apostles? Dat zijn uitgesleten zandstenen rotsen die door water en wind helemaal uitgesleten zijn. Erg mooi om te zien. Nu staat die hele kust er vol mee, maar er zijn er een paar die groot, mooi en erg indrukwekkend zijn ;-) de Twelve Apostles dus. Nu zijn het er al lang geen twelve meer, maar acht... Never mind, hier blijven ze ze gewoon twelve noemen ;-) Hebben ze ook een mooi verhaal om te vertellen dat er elke paar jaar eentje instort. Moeten de toeristen steeds terugkomen, anders kloppen de foto's niet meer ;-) Jeroen heeft die Apostelen vanuit de lucht bekeken! Gaaf hoor, vanuit een helicopter! (Ik wilde ook enorm graag, maar ik was het uur ervoor enorm wagenziek geworden in de bus vanwege een weg met 56783 bochten..., dus was ik bang dat de piloot mij niet meer zo aardig zou vinden als ik zijn nek zou volkotsen...)Maar van Jeroen gehoord, en op de foto's gezien dat het supergaaf was!
Veel emoes's gezien op deze route, gewoon om je heen kijken en dan zie je er vanzelf wel een, twee of drie...
Kamperen deden we een nacht op de start- en landingsplaats van een vliegveld! Moet je je voorstellen dat je op de landingsbaan van Schiphol je tentje opzet ;-) Hihi, 't zag er hier wel iets anders uit hoor. Voornamelijk gras en heel veel niets!
Veel kangaroes gezien hier, gewoon om je heen kijken en dan zie je er vanzelf wel tien... Toen Jeroen 's morgens zijn tentje uitkwam stonden er wel 30 om hem heen zei hij! Gaaf he. Jammer dat hij ze zo enthousiast begroette want toen ik mijn tentje uitkwam was er nog maar 1 ;-)
We stonden zo vroeg op omdat we gingen quadbiken. Dat hadden we in Coral Bay ook al gedaan, maar dit was weer anders. In Coral Bay was het kust, duinen en strand, hier was het open terrein en bos. De quadbikeinstructeur was helaas erg bang voor calamiteiten en sleepte ons een half uur lang over een oefentrack. Van het woord riskmanagement krijgen we nu spontaan jeuk! We kregen ook uitgebreid les in hoe je moest remmen, schakelen, bochten nemen en hard rijden. Nu is dat op zich allemaal prima, maar vergeleken met Coral bay, waar we gewoon op zo'n ding werden gezet, 'Kijk, dit is het gas, en dit is de rem', was het wel een enorm verschil! Maar toen we na een half uur 'los' mochten was het wel weer heel gaaf! De startbaan van dat vliegveld kreeg nu een heel andere dimensie ;-) En hard rijden door een watertje is ook gaaf!
Natuurlijk kwam er tijdens dit tripje weer een berg op de route die zonodig bedwongen moest worden. En natuurlijk ging dat ook nu weer goed :D Wel met veel puffen, hijgen en zwoegen, maar goed, ik was weer boven! Dat blijft toch steeds een persoonlijke overwinning hoor, zo'n berg.
Nu zijn we weer terug in Melbourne. Waar we van Annet hoorde dat ze haar reis naar Fiji had afgezegd omdat er overstromingen en voedselproblemen waren. Na informatie bij de luchtvaartmaatschappij hebben wij besloten om wel te gaan. Het vliegveld is weer open en er is geen negatief reisadvies. Wel moeten we maar een regenjas meenemen ;-)
Ach, er zijn slechtere dingen!
Lieverds, het was weer leuk om effe hier te zijn en tot de volgende keer!

• 17 Januari 2009 - 01:44

Jeroen:

las ik tussen de regels door dat ik het verwijt kreeg dat ik de kangoeroes weg heb gejaagd..??? moet corry maar eerder dr bed uitkomen....

• 17 Januari 2009 - 10:38

Cor:

In de snelheid las ik dat er 12 kangoeroes waren die de drankjes van Jeroen uit de koelkast hebben meegenomen, hij ze met een quadbike achtervolgd heeft en Corry toen over een pissende koala heeft gekotst. En dat allemaal in Scheveningen...
    Leuk!

• 17 Januari 2009 - 15:05

Moeder:

heerlijk om jullie reisverslag te lezen ,het is volop genieten daar he ,doe wel voorzichtig hoor ,niet al te enthousiast !!maar ik snap het wel,het is al zon en vreugde .hier is alles ook goed ,wij werken wel ,maken jullie alles maar lekker op.!de tijd gaat zo razend snel,jullie zijn al weer 2 maanden weg ,komen jullie wel terug denk je? je weet maar nooit met zulke globetrotters.nou ja ,we wachten wel af ,geniet nog maar ,en veel plezier !!!moeder .